Balans je stress!

Koekange, Teuntje van Leeuwen, 13 dec 2020
Hoe is het met jouw dagindeling gesteld?
Ben jij alleen maar bezig? Of zijn er ook momenten van ontspanning?
 
Ontspannen is nodig om je lichaam en geest te laten herstellen van inspanning. Krijgen je lichaam en geest niet de tijd om bij te komen, dan stapelen de spanning en vermoeidheid zich op. Tot het teveel wordt. Je kunt veel meer aan als je tussendoor ontspant.
 
Maar hoe kun je je ontspannen?
Hoe te ontspannen is voor iedereen anders. Voor de één is dit uitgaan met vrienden (wat nu niet kan met veel, maar met een paar kun je elkaar nog wel ontmoeten), voor de ander is het met een goed boek op de bank zitten. Voor weer iemand anders is het wandelen of sporten. Het is dus voor iedereen verschillend.
Ontspanning kun je zowel geestelijk als lichamelijk zoeken. Het ie hierbij belangrijk dat je voor jezelf nagaat wat ontspannend voor jou is, waar je plezier aan beleeft. zodat je hoofd leeg wordt en je lichaam ontspant.

Soms is het goed om actief ontspanningsoefeningen te doen, zoals ademhalingsoefeningen of yoga, mindfulness of meditatie, dit zijn allemaal heel geschikte methodes.
Vooral als de spanning al langere tijd is opgebouwd.
Het vraagt dan echt oefenen om de spanning weer in je lichaam en geest los te laten.
In het begin gaat dit dan meestal niet vanzelf, maar geef niet op! Na een paar keer zal je merken dat de spanning wat af gaat nemen en er meer ruimte komt voor ontspanning.
 
Dus neem je dagindeling eens door, misschien kun je hier wat ontspanningsmomentjes inbouwen.
En misschien had je ooit ook een hobby die je graag deed, maar waar je door alle drukte nu niets meer mee doet. Het kan leuk zijn deze weer op te pakken.
 
Vind je het moeilijk om dit zelf te doen? Ik kan je er altijd bij helpen.
Een kennismakingsgesprek is altijd vrijblijvend en gratis.
Bel me gerust voor een afspraak.


 
 


Powered by webXpress