Kort lontje?

Koekange, Teuntje van Leeuwen,
Spanningsklachten ontstaan bij een langdurig scheve balans tussen bijvoorbeeld je privé en werkverplichtingen (je belasting) en wat je aan kunt ( je draagkracht). Als dit langere tijd duurt, deze scheve balans, dan ervaar je stress, raak je oververmoeid en kunnen er spanningsklachten ontstaan.
 
Is stress slecht?
Nee, stress hoeft helemaal niet altijd slecht te zijn. We hebben het zelfs nodig om te kunnen overleven. Het zorgt ervoor dat we in actie komen, dat we alert blijven.
Af en toe wat stress ervaren is helemaal niet erg, ons lichaam is ervoor gemaakt. 
Maar als stress langere tijd aanhoudt en er geen momenten zijn waarop je kunt herstellen, dan kunnen er spanningsklachten ontstaan.
 
Positieve stress
Positieve stress hebben we allemaal wel, het zorgt ervoor dat je op een bepaald moment kunt presteren. Het bereidt je als het ware voor op een uitdaging. Je merkt het aan een snelle hartslag, je kunt gaan zweten, je spieren spannen zich aan. Je wordt ook alerter waardoor je beter presteert.
Als de uitdaging voorbij is, neemt de stress weer af, je komt weer tot rust en je lichaam ontspant weer. Hier is niets mis mee.
 
Negatieve stress
Bij negatieve stress neemt de stress niet echt af en kan het lichaam niet ontspannen, het komt niet tot rust. Er is geen balans tussen je stressmomenten en je herstelmomenten. In dit geval kunnen er spanningsklachten ontstaan.
 
Hoe zien deze spanningsklachten eruit?
De volgende klachten noemen we spanningsklachten en treden op in de begin fase van stress of overbelasting. Je gaat vaak langer en harder werken om alles nog voor elkaar te krijgen. Je slaat pauzes en fijne momenten vaak over. Je neemt je werk mee naar huis. Vaak begint dan ook het piekeren; kan ik dit werk nog wel aan? Je gaat minder goed slapen. Je maakt meer fouten. Je wilt alles wel klaar krijgen, maar het lukt niet altijd.
Je verlangt echt naar rust!
Klachten:
moeheid
gejaagd
chaotisch
rusteloos
piekeren
emotioneel
het gevoel het niet meer aan te kunnen
bang om fouten te maken
 
Spanningsklachten, en nu?
Wat kun je doen om je spanningsklachten te verminderen?
- Een stapje terug!
- Weer te zorgen voor rustgevende pauzes en fijne momenten.
- Kijk eens naar je dag, hoe ziet deze eruit?
  Probeer meer dingen te doen die je energie geven en minder dingen die heel veel energie van je weg nemen.
- Kom in beweging, liefst in de buitenlucht. Een wandeling in de natuur doet wonderen.
- Eet minder suiker en meer gezond. Zorg hiermee goed voor je lichaam
- Leer te ontspannen. Dit kan door ontspanningsoefeningen, maar natuurlijk ook door ontspannende activiteiten te doen. Zoals een massage nemen, een 
  lekker bad, etc.
- Zoek fijne sociale contacten. Het is fijn je hart af en toe bij iemand te luchten of samen een activiteit ondernemen  
- Helpt dit niet, of lukt het je niet om zelf tot ontspanning te komen? Zoek hulp!
  Dit kan zijn bij een huisarts, of bij een erkende stress- en burn-out coach.




 


Powered by webXpress